هویت
تجلی کالبدی اصول فلسفی از طریق:نمادگرایی،رمز گرایی،مرکزگرایی،سلسله مراتب،حد تقارن،تداوم،تنوع،انعطاف پذیری،ارتقاءکیفیت،این همانی با محیط،بومگرایی،ریشه فرهنگی،خلوص،مصالح مناسب ،طبیعت
محیط و منظر زیبا
نمودار(۱-۳)
۳-۵-۱۴ نتیجه گیری:
-تاثیر حسی از آ ب در یک طراحی وابسته به محیطی است که در آن قرار دارد.
-آب راکد انسان را به تامل وا می دارد.
-لبه آب اگر خط نرم باشد آزادی و رهایی را نمایش می دهد.
-خط منحنی کنایه از طبیعت کنترل شده دارد. خط مستقیم نشان دهنده معماری است.خط شکسته و زاویه دار بر انرژی دلالت دارد.
-آبی که از لبه ای فرو می ریزد و حرکت عمودی دارد.تاکید بر ارتباط بین زمین و آسمان دارد.
-عوارض آبی پیوسته احساس وحدت را ایجاد می کند.
-بافتی که در اب ایجاد می شود بستگی به ظرف و ویژگی های عمق و جریان آب دارد.
-آبرو های خطی برای ایجاد حس حرکت و عدم تمرکز مفاهیم مناسب هستند.
-فواره ها برای تاکید بر نقاطی که به دلایل دیگر متضمن مفاهیمی هستند بسیار موثرند.
-آب امکان منحصر به فردی را برای توسعه فضا فراهم می کند.در واقع انعکاس محیط اطراف است.
-آب راکد مثل دریاچه ،استخر و برکه در فضا وحدت ایجاد می کند.
-نورپردازی به منظور ایجاد تصاویر چشم نوازو جذب عابرین انجام می شود.
-از ایجاد سایه های عمیق بر روی سوژه نور باید پرهیز شود
-از منابع نوری با شاخص وضوح رنگ استفاده شود.
۳-۶ آنالیز ساختار و عملکرد
۳-۶-۱ مواد و روش های ساخت آبنما
در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که رفتار آب غیر قابل پیش بینی می باشد.در هر فواره حجم آب مکش و دهش ثابت است مگر به دلیل تبخیر آب از این مقدار کاسته شود.که در این صورت ماموران حفاظت از آن می توانند با افزودن آب این مقدرا را جبران کنند.
تاسیسات هر آبنما(فواره)از قسمت های زیر تشکیل شده است:
۱-حوضچه
۲-کف شور تخلیه حوضچه یا درپوش(در مواقع ضروری و زمستان ها)
۳-آبریز دور حوضچه
۴-مکش پمپ در کف حوضچه
۵-لوله اصلی فواره متصل به دهش پمپ
۶-نازل ها
۷-صافی
۸-شیرهای قبل و بعد پمپ(برای تعمیر پمپ و خارج کردن آن می توان از این شیر ها استفاده کرد)
۹-سه راهی تخلیه
۱۰-منبع آب
۳-۶-۲ نورپردازی در کف حوضچه
با پیشرفت تکنولوژی و تولید نسل جدید پرژکتور های ضد آب LED با ضخامت ۴ سانتی متر مشکل بسیاری از نورپردازی کف حوضچه ها رفع شده است.
کابل های برق ایزوله(ضد آب)این LED ها را به تابلو برق وصل می کنند.
ارتفاع آب بیرون آمده فواره ها را می توان توسط شیر خروجی (سوزنی)تنظیم کرد.نازل ها را بر سر فواره ها می بندند که باعث تغییر شکل و فرم آب می شود.با توجه به این که این نازل ها پهن،نازک یا ترکیب هردو باشند،در شکل آب خروجی تغییر ایجاد میکنند.
فصل چهارم
طراحی
۴-۱ پیشنهادات طراح:
با توجه به نتیجه گیری در فصل اول و اولویت بندی شاخص های فرهنگی اطلاعات زیر برای طراحی بکار می روند:
دوران اسلامی
نمودار(۴-۱)
شاخص های فرهنگی دوره اسلامی | کد های طراحی |
قائم به ذات | نور مطلق،اقتدار،غیر وابسته |