تائید مفهومسازی آکر
وفاداری برند، کیفیت درک شده، آگاهی/ تداعی برند
یو و دونتو (۲۰۰۱)
ارتباط با ترجیح برند و کاربرد قصدها
آگاهی برند، کیفیت درک شده تداعی برند
کوب- والگرن و همکاران (۱۹۹۵)
شاخص ارزش ویژه برند هتل= رضایت+ قصد برگشت+ درک ارزش+ عملکرد برند+ آگاهی برند
عملکرد برند، آگاهی برند
پرسد و دو[۱۴۵] (۲۰۰۱)
دیدگاههای مالی
ارزش ویژه برند: داراییهای ناملموس- (عاملهای غیربرندی+ ساختار ضد رقابتی صنعت)
جریانات نقدی رشد یابنده که به محصولات برندگذاری شده افزوده میشود
سیمون و سالبون (۱۹۹۳)
دیدگاههای جامع
ارزیابی نسبی با توجه به دیدگاه شرکتی، تجاری و مصرفکننده
ارزش افزوده شدهای که برند معینی به محصولی میدهد
فرکوهار (۱۹۹۸)
مدل ارزش مصرفکنند: نسبت
مخارج ´ وزن مصرف
وفاداری برند
نگرش برند
دایسن و همکاران[۱۴۶] (۱۹۹۶)
قدرت برند (شایستگی مشتری، رقابتی و جهانی)
ارزش ویژه برند جهانی
موتمنی و شاهرخی (۱۹۹۸)
۷-۱-۲ مدل های سنجش ارزش ویژه برند
۱-۷-۱-۲ ارزش ویژه برند از دیدگاه آکر
بنا بر تعریف دیوید آکر، ، ارزش ویژه برند، مجموعهای از دارایی ها و تعهدات است که با نام و سمبل (علامت) برند مرتبط است و به ارزشی که توسط یک محصول یا خدمت برای شرکت یا مشتریان شرکت ایجاد میشود اضافه شده یا کم میشود. این داراییها و تعهداتی که ارزش ویژه برند براساس آنها شکل میگیرد از یک زمینه به زمینه دیگر متفاوت است (آکر، ۱۹۹۵، ص ۲۰۷). دارائیهای اصلی عبارتند از: ۱- برندآگاهی[۱۴۷]،۲- وفاداری به برند[۱۴۸]، ۳- کیفیت ادراک شده[۱۴۹]، ۴- تداعی برند[۱۵۰].
تعریف آکر از ارزش ویژه برند دارای وجوه مختلفی است. نخست اینکه، ارزش ویژه برند، مجموعهای از دارائیهاست. بنابراین، مدیریت ارزش ویژه برند مستلزم ایجاد و افزایش این دارائیهاست. شکل ۲-۶ نشان میدهد که ارزش ویژه برند چگونه ارزش زاست. توجه داشته باشید که بخش پنجم دارائیهای ارزش ویژه برند در شکل ۲-۶ مربوط به دیگر دارائیهایی است که حالت تکمیلکنندگی دارند و به برند اضافه میشوند (مانند حق امتیاز برند و …) دوم اینکه، هرکدام از دارائیهای برند از طریق متنوعی ارزشزایی میکنند که ۱۷ تا از آنها در شکل (۲-۶ )آمده است. سوم اینکه، ارزش ویژه برند هم برای شرکت و هم برای مشتریان ارزشزایی میکند. در اینجا منظور از مشتریان هم مصرفکنندگان نهایی است، هم آنهایی که در سطوح قبل از مصرفکننده فعالیت میکنند (مانند خرده فروشها و ارائه دهندگان خدمات و غیره). چهارم اینکه، دارائیها و تعهداتی که به نام و علامت برند مرتبط هستند، در صورت هرگونه تغییر در نام یا علامت برند، ممکن است دستخوش تغییراتی شوند و یا حتی برخی از آنها از بین بروند (آکر، ۱۹۹۶، ص ۱۷).
مطابق نظر آکر، یکی از مفاهیم مهمی که ارزش ویژه برای برند را ایجاد میکند هویت برند است. هویت برند، مجموعهی یکتایی از تداعیهای برند در ذهن مشتریان است و بیانگر این است که برند چه چیزی را ارائه میدهد و چه قولهایی به مشتریان میدهد. آکر، هویت برند را شامل ۱۲ بُعد میداند که در قالب چهار دیدگاه سازماندهی میشوند (کاتلر و کلر، ۲۰۰۷، ص ۲۷۹):
ابعاد ارزش ویژه برند