تصویر۸۱ – ۳٫ نمونه ای کتیبه بهخط نستعلیق، ورودی ایوان طلا به طرف دارالسعاده، مجموعه زیارتی امام رضا(ع)، مأخذتصویر: نگارنده، مهر ۱۳۹۳٫
تصویر۸۲– ۳٫ رعایت کرسیبندی در کتیبه نستعلیق، استفاده از چهار کرسی اصلی جهت توازن حروف.
تصویر۸۳ – ۳٫ نمونه ای الواح ترنجی، خط رقاع آمیخته بهثلث، ایوان طلای صحن نو، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی.
تصویر۸۴– ۳٫ استفاده از کرسیبندی بیشتر نسبت بهکتیبههای افقی طوماری و قاببندی.
۳ – ۵ جمعبندی
خوشنویسی در هنر اسلامی، بهخصوص در ابنیه دارای جایگاه ویژهای میباشد، به طوریکه بهترین نمودهای آن در اماکن مقدس، مجموعههای زیارتی و مساجد دیده می شود. خطوط بهکار رفته در کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، با داشتن تنوع و زیبایی دارای نوعی وحدت میباشند که مشخصه هنر اسلامی است. در تمامیکتیبههای بهکار رفته در این مجموعه زیارتی عوامل بصری نظیر تعادل، آهنگبصری، تباین، رنگ، ترکیببندی و … دیده می شود که وجود این عوامل باعث ایجاد زیبایی و پیام شده است، به طوریکه اگر بیننده قادر به خواندن متن کتیبه نباشد، می تواند جلوههای بصری آن را درک نماید. بسیاری از کتیبههای این مجموعه زیارتی توسط هنرمندان نامی و برجستهای چون بایسنغر میرزا، محمدرضا امامیاصفهانی، محمدحسین شهیدالمشهدی، محمد الموسوی صنیعالتولیه، محمدحسین موحد و … به وجود آمده است، با نگریستن بهکتیبههای ایجاد شده توسط این هنرمندان میتوان بهسواد بصری و توانمندی آنها در خوشنویسی برای خلق این آثار پی برد. اما در برخی از کتیبههای دیگر این مجموعه،که توسط هنرمندانی کمتجربه در خط ایجاد شده است، به اصول و قواعد خوشنویسی کمتر توجه شده است. این مورد در بخشی ازکتیبههای ثلث پس از صفویه تا دوره معاصر کاملاً مشهود میباشد، اما باز هم با بررسی این دست از کتیبهها میتوان دریافت که این هنرمندان نیز با در نظر گرفتن اصول و قوانین بصری در ایجاد کتیبهها کوشیدهاند و اگر خط آنها از نظر قوانین خوشنویسی دارای ضعف بوده است اما با دید بصری و تجربهای که بر اثر مشاهده کسب کرده بودند کتیبههایی را ایجاد کرده اند که همگی دارای قوانین و جلوههای بصری میباشد. در بررسی کتیبههای این مجموعه زیارتی مهمترین کیفیت بصری که بهآن بسیار توجه شده است، آهنگ بصری میباشد که در اکثرکتیبههای کارشده با خطوط مختلف، دیده می شود. همچنین توجه بهتعادل و ترکیببندی نیز بسیار مشهود میباشد. از بیشترین ترکیببندیهای مورد استفاده درکتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، توجه بهترکیببندی عمودی، متقاطع و مثلث میباشد که در اکثرکتیبههای طوماری و قاببندی دیده می شود. وجود این ترکیبات درکتیبهها کیفیتی ایستا، مستحکم و سازنده را ایجاد نموده و معرف روحیهای مثبت در کل کتیبه است. همچنین در کتیبههایی که در قالب الواح و بهخط نستعلیق و ثلث نگاشته شده اند، بهعلت ساختارکلی قاب کتیبه، ترکیببندی دایره و منحنی نیز مشاهده می شود و درآن چشم با حرکت نرم و سیّالی در سطح کتیبه بهحرکت درآمده، به طوریکه هماهنگی از حروف نوشتاری حاصل شده است. در مجموع هنرمند کتیبهنویس با در نظر داشتن ویژگیهایی که در دل حروف نهفته است و استفاده از قابلیت های آن، در خلق تأثیرات و پیام بصری کتیبهها کوشیده است.
فصل چهارم
نتیجه گیری
۴ – ۱ مبحث
با قرارگیری مضجع مبارک علی بن موسی الرضا (ع) در شهر نوغان از ناحیه توس، درنزدیکی روستای سناباد، بهمرور زمان و در دوره های متمادی تاریخ بهاحداث این شهر جامه عمل پوشانده شد و بر ارزش و اعتبار آن افزوده گردید، به طوریکه نام این شهر بهمشهد الرضا تغییر یافت، بهمرور بر شیعیان این شهر اضافه گشت و شهر مشهد هویت تاریخی خود را از این حادثه کسب نمود. این مضجع مبارک در ادوار مختلف تاریخ دستخوش بازسازی و مرمتهایی شد و بهتدریج بهمجموعه ای عظیم مبدل گردید که علاوه بر جنبه عرفانی و مذهبی که دارا بود، در برگیرنده معماری، عناصرتزیینی و ترصیعی نیز شد. در طول این روند تاریخی اماکن متبرکه زیادی نظیر صحنها، رواقها، مساجد، مدارس، مقبرهها و … بهاین مکان اضافه شد، به طوریکه همچنان مرمت و سازندگی درآن ادامه دارد. با نگاه در این مجموعه زیارتی نمونههای تمام عیار از هنرهای مختلف از دوره های متمادی تاریخ در آن مشاهده می شود. هنر خوشنویسی که یکی از ارکان مهم در معماری اسلامی محسوب میگردد، بهخدمت تزیینات درآمده و نمودهای گوناگون آن در قالب کتیبه از سدههای مختلف در این مکان نقش بسته است. این کتیبهها با در برداشتن جنبه های محتوایی و ویژگیهای بصری که شامل میشوند دارای پیام بوده و خصوصیات مختلفی را در بر میگیرند، بهیقین میتوان گفت استفاده از کیفیات بصری، ویژگی حروف، ترکیب خطوط، اشکال و گونه های مختلف کتیبهها در بخشهای متعددی از اماکن متبرکه این مکان مقدس جلوه خاصی را پدید آورده، به طوریکه درک هنری وشهود تجربی خوشنویسان و کتیبهنگاران این مجموعه را نمایان میسازند. خطوط متنوعی در ایجاد کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) بهکاررفته است، یکی از بیشترین خطوط مورد استفاده در این کتیبهها، خط ثلث میباشد که بهترین نمونههای آن مربوط بهدوره تیموری و صفویه بوده و توسط هنرمندان برجستهای چون بایسنغر میرزا و محمدرضا امامی اصفهانی کار شده است. روند استفاده از این خط در دوران قاجار و پس از آن تنزل نمود، بخشی از مهمترین دلایل این تنزل، نبود اساتید طراز اول ثلثنویس، اهمّیّت یافتن خط نستعلیق، حمایت نکردن مناسب حکام از هنرمندان و دورشدن از پایگاه خط ثلث یعنی ترکیه عثمانی بوده است. البته نمونههای مناسبی از این خط در دوران قاجار توسط هنرمندانی چون: محمد حسین شهیدالمشهدی در این مجموعه وجود دارد که از اصول و زیبایی خاصی برخوردار است، نمونههای خوبی نیز از دوره معاصر توسط هنرمندانی نظیر: حبیب الله فضایلی و محمد حسین موحد ایجاد شده است که در این مکان مشاهده می شود. از جمله خطوط دیگری که در این مجموعه زیاد مشاهده می شود، خط کوفی میباشد که انواع متفاوتی از آن مانند: کوفی ساده، تزیینی و بنایی استفاده شده است. همچنین قلم نستعلیق نیز در ایجاد کتیبههای این مجموعه کاربرد داشته است، اما بهعلت شکل ساختاری که در این خط نهفته است، روند استفاده از آن در کتیبهنگاری بهنسبت ثلث و کوفی کمتر میباشد. دوره شکوفایی و استفاده بیشتر از این خط، قاجار بوده است و استفاده از آن تا دوره معاصر دیده می شود. بیشترین کاربرد آن نیز در متون و اشعار فارسی بوده و اغلب بر سنگ و گاه بر کاشی نقش بسته است. از جمله هنرمندانی که بهقلم نستعلیق در این مجموعه کتیبههایی ایجاد نموده اند، افرادی نظیر: محمدالموسوی صنیعالتولیه، محمد حسن رضوان، حسین موسوی نقاشباشی، رجبعلی خادم مشهدی، محمد علی رضوی و غلامحسین کیمیا قلم میباشند. علاوه بر خطوط نام برده، اقلام دیگری چون: رقاع، نسخ، محقق، تعلیق و طغرا نیز در این مجموعه کار شده است که البته کاربرد این خطوط بهنسبت قلمهای ثلث، کوفی و نستعلیق بسیار کمتر میباشد و اغلب از ایندست خطوط درکتیبهنگاری استفاده نمی شود، اما در برخی موارد بسیار محدود،کاربرد این خطوط در کتیبهنگاری مشاهده می شود.
در این پایان نامه، کتیبهها از منظرهای مختلفی مانند: محتوا، نوع خط، شکل و قالب کلی، ترکیب خط در کتیبه، مواد و مصالح و رنگ بررسی شده است و خصوصیات شاخصی از آنها بهعنوان بخشی از قابلیت های بصری کتیبهها معرفی گردیده است. علاوه بر آن با در نظر گرفتن حروف و کلمات مورد استفاده در کتیبهها بهعنوان عناصر بصری، با توجه بهچیدمان و ترکیب این حروف، ویژگیهای متفاوتی از کیفیات بصری نظیر: آهنگ، تعادل، تباین، ترکیببندی و تناسب، مورد مطالعه قرار گرفته و همچنین ویژگی حروف بهکار رفته در این کتیبهها بازشناسی شده و بخشی از قابلیت های بصری کتیبهها تحلیل شده است.
۴ – ۲ نتیجه
در این رساله سعی شده است، براساس پژوهش میدانی و داده های کتابخانهای بخش مهمی از قابلیت های بصری کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) بررسی شود. هدف اصلی این پایان نامه شناسایی قابلیت های بصری کتیبههای این مجموعه زیارتی است، بر این اساس سوالاتی مطرح شده است که با پاسخگویی به آنها میتوان بهاین هدف دست یافت. یکی از سوالاتی که در این راستا آمده، این مورد است که کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) از منظر محتوا بهچند دسته کلی تقسیم میشوند؟ با توجه بهمطالعات انجام شده میتوان عنوان کرد که کتیبههای کار شده در این مجموعه زیارتی، بهدستههای مذهبی، احداثیه و مذهبی – احداثیه تقسیم میگردند. در دستهبندی مذهبی کتیبهها، با چهار دسته کلی مواجه هستیم که شامل: آیات قرآن، که بیشترین کاربرد را در دسته مذهبی دارد و بیشتر شامل: آیات شریفهای از سورههای مبارکه توحید، بقره، دهر، عمّ، جمعه، نور، والعصر، نوح، المزمل، کوثر، نصر، حشر، قدر، آلعمران، فجر، فاطر، اللیل، یس، ممتحنه، دهر، انبیاء، توبه، جن، اعراف و مائده است که بهمیزان متفاوتی از سورهها و از یک یا چند آیه و یا کل سوره در یک کتیبه استفاده شده است و بر اصولی چون توحید و یگانگی، برپایی نماز، مغفرت و شفقت خداوند و صراطمستقیم اشاره دارند. دسته دوم از کتیبههای مذهبی شامل احادیث میباشند که روند استفاده از آن در دوره صفویه بهعلت رسمی شدن مذهب تشیع در ایران زیاد شد و تا دوره معاصر کاربرد داشته است و بیشتر دربردارندهی احادیثی منقول از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) میباشند. سومین دسته از کتیبههای مذهبی، ادعیه و تذکرهها است که دربردارندهی اسماءالله و اسامی ائمه میباشند. از آنجاییکه تکرار اسماءالله نوعی ذکر محسوب می شود و با توجه بهاین مورد که اسماءالله و اسامی ائمه شیعه همواره در ادعیه وجود دارد، این موارد در این دسته قرار گرفته و علاوه بر آن ادعیههایی نظیر: دعای کمیل، توسل و نادعلی نیز در دسته ادعیه و تذکرهها آمده است. دسته بعدی از کتیبههای مذهبی شامل ابیات شعر میباشند که اشعاری در مدح بزرگان دین وستایش ایزد را دربرمیگیرند و بیشتر این اشعار، بهخط نستعلیق و بر سنگ نوشته شده است. استفاده از این موارد مذهبی عاملی برای حضور قلب و آرامش بیشتر عابد بههنگام زیارت میگردد. از دیگر مواردی که در دستهبندی محتوایی قرار دارد، کتیبههای احداثیه است که دارای ارزش تاریخی بوده و در بردارنده اطلاعات مستندی میباشند که پژوهشگران را در پی بردن بهتاریخ معماری یک بنا هدایت کرده و به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم این اطلاعات را در برداشته و گاه در قالب ابیات شعر عنوان میگردند، کتیبههای مذهبی – احداثیه نیز بخش دیگری از کتیبههای این مجموعه زیارتی را شامل میشوند که ترکیبی از متن مذهبی و بخش احداثیه آن است. این کتیبهها شامل دو دسته میباشند، در برخی از این کتیبهها گاه آیهای از قرآن در ابتدای کتیبه آمده است و کل متن بهجنبه احداثیه بنا تأکید دارد و دسته دیگر آن شامل کتیبههایی میباشد که متن اصلی آن، شامل آیاتی از قرآن یا متنی مذهبی بوده و در انتها موارد احداثیه بنا که شامل تاریخ ساخت، نام هنرمند و غیره می شود، بر کتیبه نوشته شده است.
در این رساله سوال دیگری، مبنی بر اینکه کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) از نظر قالب و شکل کلی، چه دستههایی را شامل میشوند، مطرح گردیده است که در پاسخ بهآن میتوان گفت: این کتیبهها از نظر قالب و شکل کلی بهدستههای طوماری، قاببندی و الواح تقسیم میگردند که هریک دارای ویژگیهای بهخصوصی میباشند. بیشتر کتیبههای کار شده در این مکان دارای قالب و شکل طوماری بوده که اغلب در پیشانی ایوانها، ورودی بنا، ساقه گنبد، اطراف محراب و… گاه به صورت افقی و گاه پیرامون ایوان در جهات افقی و عمودی نصب شده اند، در این کتیبهها نسبت اندازه قلم طوری در نظر گرفته شده است که از فاصله دور خوانده شود. اغلب کتیبههای طوماری مجموعه زیارتی امام رضا (ع) بهخط ثلث میباشند که در بیشتر موارد خط ثلث در کنار خط فرعی دیگر که اغلب، کوفی است کار شده است. علاوه بر آن در این مجموعه کتیبههای طوماری که بهخطوط کوفی و نستعلیق نگاشته شده است، نیز پس از خط ثلث بیشترین کاربرد را دارا میباشند. کتیبههای طوماری کوفی در بیشتر موارد جنبه فرعی بهخود گرفته و در کنار قلم ثلث آمده است، بیشترکتیبههای طوماری نستعلیق نیز، با دربرداشتن محتوای احداثیه بر سنگ کار شده است. علاوه بر آن کتیبههای طوماری دیگری نیز برگرفته از خطوط رقاع، نسخ و تعلیق در این مکان وجود داردکه نسبت بهخطوط عنوان شده دارای کاربرد بسیار کمی میباشند. در نگارش کتیبههای طوماری که بهقلم ثلث و کوفی است، نوعی طراحی حروف برگرفته از قابلیت استفاده از حروف عمود، گردیها و فضاهای شکل گرفته درکتیبهها دیده می شود، به طوریکه در اکثر این کتیبهها حروف عمودی آن به دلیل تطابق با عرض کتیبه، کشیدهتر از حالت اصلی در نظر گرفته شده است. همچنین درکتیبههای طوماری که با خطوط رقاع، نسخ، تعلیق و نستعلیق نوشته شده است، روند استفاده از ویژگی حروف گرد نیز دیده می شود که در چشمنوازی این کتیبهها کمک زیادی داشته است. کتیبههای قاببندی، یکی دیگر از قالبهایی است که در این مجموعه کار شده است که بیشتر به صورت مربع و مستطیلشکل میباشد و اغلب مانند نقشی تزیینی و به صورت مکرر بر ازارهها نقشبسته است، محتوای این کتیبهها مذهبی است و در آن اندازه قلم مانند کتیبههای طوماری چندان در نظر گرفته نشده است، به طوری که کاربرد اصلی این نوع از کتیبهها اغلب جهت ترصیع بنا است و بیشترین خط مورد استفاده در آن، خط کوفی و ثلث میباشد. کتیبههای کوفی بنایی که بهوفور در این مجموعه کار شده است در دسته قاببندی قرار میگیرد، همچنین قاببندیهای ترکیبی از خط ثلث و کوفی نیز در این مکان مشاهده می شود. از خط نستعلیق نیز در این قاب بندیها استفاده شده است. از قالبهای دیگر کار شده در این مجموعه، الواح میباشد که در اشکال ترنجی، شمسهای و هندسی کار شده است. کاربرد این دسته نیز مانند کتیبههای قاببندی جهت ترصیع بنا بوده و روند خوانده شدن خط در اینگونه از کتیبهها در درجه دوم قرار دارد، در بعضی از این الواح، کرسی خط با توجه بهشکل قاب کتیبه تغییرکرده و حروف در داخل آن ترکیب شده اند. بیشترین خطوط مورد استفاده در الواح، ثلث، کوفی و نستعلیق است. در قالب الواح ترنجی، از شکل ترنج بهعنوان قالب کلی استفاده شده و متن، داخل این ترنج نوشته شده است. تعداد بسیار زیادی از ایندست کتیبهها که اغلب به صورت تککلمه و یا جملهای کوتاه که داخل ترنج نوشته شده، در این مجموعه مشاهده می شود. در الواح شمسهای، متن اغلب در داخل ترکیب و یا قابی از دایره و یا بیضی جای گرفته است. به طور معمول از آیات قرآن، شهادتین و یا اسماءالله برای این الواح استفاده شده است. دسته دیگر از این لوحها، شامل الواح هندسی میباشد که در آن نوشته داخل نقوش یا قاب هندسی قرار گرفته است، کاربرد این الواح بهنسبت لوحهای ترنجی و شمسهای کمتر میباشد که یکی از دلایل آن نیز، عدم انطباق خطوط ثلث و نستعلیق با این الواح هندسی است.
سوال دیگری که در این راستا مطرح میگردد، این مورد است که کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) از نظر ترکیب خط در کتیبه، بهچند بخش تقسیم میشوند؟ بر این اساس میتوان عنوان کرد که این کتیبهها از نظر ترکیب خط در کتیبه بهگونه های تکسطری، مادر و بچه، طوماری دوطبقه و سه طبقه و کمربندی تقسیم شده است. در کتیبههایی که به صورت تکسطری در این مجموعه کار شده است، از یک خط کرسی استفاده شده و بیشتر با خطوطی چون: ثلث، کوفی و نستعلیق شکل گرفتهاند و در آنها مانند برخی ازکتیبهها، دیگر حروفی نظیر: الفها، حرکت اول لام و کاف را بلندتر از حد معمول نگرفتهاند. اما کتیبههای دیگری که با عنوان دوطبقه و سهطبقه مطرح میشوند، دارای دو و یا سه کرسی بوده و استفاده از این کتیبهها نسبت بهکتیبههای تکسطری در این مجموعه بیشتر مشاهده می شود. درکتیبههای طوماری دوطبقه و سهطبقه بیشتر از خطی اصلی در کنار خطی فرعی استفاده شده است. بیشترین خط بهکار رفته در این کتیبهها ثلث جلی میباشد که اغلب در ترکیب با کوفی خفی کار شده است. کتیبههای مادر و بچه نیز بخش دیگری از این مجموعه را در برمی گیرند، که در آن متن اصلی با خطی درشتتر نوشته شده و متنی با خط و رنگ دیگر در بالای خط اصلی قرار گرفته است. علت استفاده از آن نیز، جهت پر کردن فضای خلوت بالای کتیبه بهجهت ایجاد تعادل در کتیبه میباشد. کتیبههای دو طبقهای که اغلب به صورت مادر و بچه آمده است، از دوره تیموری در این مجموعه کار شده و در دوره صفویه بهجای خط خفی بالای کتیبه از کرسی سوم استفاده شده است. استفاده از کتیبههای دوطبقه و سهطبقه در دوره معاصر ادامه پیدا کرده است. بهعنوان نمونه میتوان کتیبههای صحن جمهوری اسلامی و کوثر را نام برد که در دوره معاصر و بهرقم محمد حسین موحد ایجاد شده اند و اغلب به صورت دو طبقه و مادرو بچه کار شده است. دسته دیگر کتیبههای کمربندی هستند که با حروف کشیدهای مانند: یاء معکوس، عرض کتیبه بهدو یا سه قسمت تقسیم شده است و خصوصیاتی مانند کتیبههای دوطبقه و سهطبقه دارند. اغلب کتیبههای کمربندی در این مجموعه به صورت دوطبقه نوشته شده است که به طور معمول سه نوع دستهبندی از آن در این مجموعه مشاهده می شود، گاه حرف کشیده طوری قرار گرفته است که قاب کتیبه بهدو قسمت مساوی تقسیم شده است، گاه فضای بیشتری در قسمت پایین و فضای کمتری در قسمت بالای کمربندی ایجاد شده است و گاه این روند برعکس بوده، به طوریکه قسمت پایین دارای فضای کمتر و قسمت بالای آن دارای فضای بیشتری میباشد.
علاوه بر موارد عنوان شده، سوال دیگری مبنی بر اینکه از چه مصالحی در ساخت این کتیبهها استفاده شده است نیز مطرح شده، که در پاسخ بهآن میتوان گفت: علاوه بر جنبه تزیینی و زیباسازی که در کتیبههای این مجموعه مشاهده می شود، رعایت استحکام و مقاومت بخشیدن بهبنا نیز در نظر گرفته شده است. بدین منظور از مواد مختلفی نظیر: کاشی، آجر، سنگ، گچ و فلزات استفاده شده. در این میان کاشی دارای کاربرد بیشتری بوده که نمونههای متفاوت آن از جمله؛ کاشی معرق، هفترنگ، زیررنگی، زرینفام و معقلی مشاهده می شود. روند استفاده از کاشی معرق و هفترنگ، نسبت بهانواع دیگر آن بیشتر بوده و تا بهامروز نیز کاربرد داشته است، بیشترین نمودهای آن در ازارهها، پیشانی ایوانها، ورودی بنا، گنبد و… بوده است، پس از کاشی، مصالح دیگری چون: سنگ، آجر و گچ، کاربرد زیادی در این مجموعه داشته است. ازچوب، فلزاتی نظیر ورقههای مینای طلا، نقره و آیینه نیز برای ساخت این کتیبهها استفاده شده است که دارای نمودهای مختلفی از زیبایی و گاه استحکام میباشند.
علاوه بر مواردی که در پاسخ بهسوالات مطرح شده عنوان شد، عوامل دیگری نظیر ویژگیهای حروف بهکاررفته در کتیبهها در ایجاد قابلیت های بصری، در این مجموعه زیارتی نقش تعیینکننده ای دارند. بر این اساس سوالی مطرح گردیده است، مبنی بر اینکه حروف بهکار رفته در کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) چه ویژگیهای بصری را شامل میشوند؟ در پاسخ بهاین سوال میتوان عنوان کرد که حروف در خوشنویسی بهلحاظ تأثیرگذاری بصری بهچهار دسته کلی تقسیم شده است که شامل: حروفکشیده (مدات)، گرداندامها، حروفکوتاه و افراشتهها (حروف عمودی) میشوند که دارای نقش تأثیرگذاری در کیفیاتبصری و پیام موجود در کتیبهها میباشند، به طورکلی ویژگیهای حروف و چیدمان آنها در کنار هم، برخی مبانی بصری مانند: آهنگ، تعادل، تباین و تناسب را ایجاد کرده است، همچنین این ویژگیها در نوع ترکیببندی و رابطه حروف نیز تأثیراتی را داشته است. میتوان گفت: در اکثر کتیبههای طوماری که بهخط ثلث و یا کوفی شکل گرفتهاند، از خاصیت حروف افراشته استفاده شده است و با به کارگیری حروف عمودی به صورت افراشته مانند: الفها، حرکت اول لام و حرکت اول کاف و قرارگیری آنها در کنار یکدیگر، نوعی آهنگ بصری متناوب در ایندست از کتیبهها ایجاد شده است، همچنین با توجه بهچیدمان این حروف در کنار یکدیگر تعادل، تباین و ترکیببندیهای عمودی و متقاطع شکل گرفته است که بخشی از خصوصیات کتیبه های طوماری و قاببندی شده این مجموعه را شامل میشوند. علاوه بر آن، قرارگیری متوالی حروف گرداندام در کنار یکدیگر در قلمهایی که دارای دور میباشند مانند: ثلث، تعلیق و نستعلیق، نیز سبب ایجاد آهنگ بصری در کتیبهها شده است، در بسیاری از الواح شمسه و ترنجی از خاصیت حروف گرداندام استفاده شده و داخل کتیبه، ترکیببندی منحنی ایجاد شده است. همچنین در برخی از کتیبهها، با بهره گرفتن از انتهای نوک تیز حروف کوتاه و یا گرد اندام، توالی ایجاد شده است و جهت دید را بهطرف بالای کتیبه سوق میدهد. در بعضی از کتیبهها نیز با بهره گرفتن از خاصیت فضای منفی حروف، در ترکیب کتیبه هماهنگی ایجاد شده و در برخی موارد، با پرکردن فضای خالی حروفی مانند «ص» با رنگی متفاوت از متن کتیبه، تأثیرات بصری ایجاد شده است. استفاده از حروف کشیده نیز در کتیبههای ثلث و نستعلیق در ایجاد آهنگ بصری، تعادل و تباین تأثیر زیادی داشته است، بهعنوان مثال: کاربرد کمربند کشیده حرف یاء که مانند تکیهگاهی حروف را دربرگرفته، سبب ایجاد تعادل در کتیبه شده است. به طور کلی با بهره گرفتن از ویژگیهایی که در دل حروف نهفته است، تأثیرات و کیفیتهای بصری زیادی در کتیبهها ایجاد گردیده است.
با توجه بهموارد مطرح شده در پاسخ بهاین سوال که کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) از نظر قابلیت های بصری چه ویژگیهایی دارند؟ میتوان گفت: به طورکلی با بررسی در گونه های مختلف کتیبههای این مجموعه زیارتی و تحلیل ساختار آنها این نتیجه حاصل می شود که بخش عظیمی از کتیبههای این مجموعه زیارتی با حفظ اصول و قوانین، بهره گیری از الفبای هنرهای تجسمی و دید منطقی، ایجاد شده اند. به طوریکه میتوان قابلیت های مختلف این کتیبهها را از منظر قالب و شکل کلی، ترکیب خط در کتیبه و ویژگیهای حروف آن بیان کرد و علاوه بر آن با تحلیل ساختار این کتیبهها، کیفیتهای بصری موجود در آنها را شناسایی نمود. زیرا این کیفیات و خصوصیات مطرح شده، نقش تعیینکننده ای در قابلیت های بصری این کتیبهها دارند و با بررسی ساختار اینکتیبهها میتوان بههندسه مبنایی آن دست یافت.
در کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، با بهره گیری از حروف و کلمات مختلفی از خوشنویسی، ترکیب این حروف در کنار یکدیگر، کیفیتهای بصری ایجاد شده است که نمودهایی از هنرهای تجسمی را دارا میباشند. از جمله کیفیات بصری که در اکثر کتیبههای طوماری، قاببندی و الواح مشاهده می شود، آهنگ بصری میباشد که با تکرار با قاعدهی حروف در کنار یکدیگر ایجاد شده است. این مفهوم بصری در اکثر کتیبههای ثلث و کوفی بنایی بهعلت استفاده از افراشتهها و استفاده از حروف گرداندام در خطوطی که دارای دور میباشند، مانند: کوفی تزیینی، ثلث، نسخ، تعلیق و نستعلیق و چیدمان این حروف به صورت متناوب و منظم در کنار یکدیگر دیده می شود. تعادل یکی از نمودهای بصری دیگری میباشد که در اکثر این کتیبهها بهدلایل متفاوتی ایجاد شده است. مانند: استفاده از کمربندی حروف، استفاده مناسب از حروف کشیده در کنار حروف کوتاه و چیدمان مناسب حروف افراشته و گرد اندامها در کنار یکدیگر که سبب تأثیراتی چون: وزن، کشش، ثبات و در نتیجه تعادل در قاب کتیبه شده است و ترکیب موزونی در کتیبه شکل گرفته است. استفاده از رنگهای متضاد، سرد و گرم، تاریک و روشن و رنگهای مکمل، تباین را ایجاد کرده است، همچنین استفاده از حروف کشیده در کنار حروف کوتاه، افراشتهها، حروف مورب و تغییر جهت حروف بهالقای این کیفیت بصری کمک زیادی کرده است. ترکیبات عمودی، متقاطع، مثلث، اریب و منحنی نیز از جمله بیشترین ترکیببندیهایی است که با توجه بهنوع قرارگیری حروف در کنار هم و در قاب کتیبه دیده می شود. قابلیت به کارگیری فضای مثبت و منفی، رعایت مقیاس و تناسب نیز، از خصوصیات ساختاری بخشی از این کتیبهها محسوب میگردند. یکی از جنبه های بصری دیگری که ارزشهای عرفانی بهکتیبههای این مجموعه زیارتی بخشیده است، استفاده از رنگهای اثرگذاری میباشد که مشاهده می شود. رنگهایی که بیش از همه بهچشم میخورد و تأثیر بیشتری را در بیننده ایجاد می کند شامل: آبی لاجوردی در ترکیب با رنگهای روشن، مانند: سفید، آبی روشن و زرد است. همچین از رنگهایی نظیر: آبی فیروزهای، سبز، نارنجی، طلایی، قهوهای و سیاه نیز استفاده شده است. تنوع رنگ کاشیهای معرق و هفترنگ در کنار خطوط نوشتاری، چیدمان آجر و کاشی در کنار هم، رنگ سنگها و زمینه های گچی همراه با نوشتار، نمودهای مناسبی را در این مکان مقدس ایجاد کرده است. علاوه بر آن در بخشی از کتیبههای این مجموعه که دارای ضعف در اصول و قواعد خوشنویسی میباشند نیز ویژگیها و کیفیتهای بصری رعایت شده است، به طوری که شاید برخی از این کتیبهها از نظر اصول خوشنویسی دارای ضعف باشند، اما با بررسی آنها از منظر هنرهای تجسمی میتوان عنوان کرد که هنرمند کتیبهنویس از اصول و قوانین هنری در خلق این کتیبهها استفاده کرده است.
۴ – ۳ پیشنهادات
کتیبههای کار شده در مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، علاوه بر جنبه های زیبایی و بصری که دارا میباشند در بردارنده اطلاعات تاریخی و مستندی از تاریخ معماری نیز هستند که میتوانند بازگوکننده فرهنگ و هنر ایرانی باشند و همچنین الهامبخش هنرمندان برای خلق آثار هنری محسوب گردند. بهجرأت میتوان گفت این خطوط و کتیبهها گنجینهای بینظیر و اسنادی لایزال برای استفاده طراحان و هنرمندان معاصر میباشند.
با توجه بهاین مورد که مرور بر تحقیقات انجام گرفته و پژوهشهای عنوان شده در کتیبهنگاری ایران، گواه بر این مطلب میباشد که به طور معمول، کتیبهها را از منظر تاریخ معماری و متن کتیبه مورد بررسی قرار دادهاند و جنبه های بصری و گونهشناسی آنها کمتر لحاظ شده است، به طوریکه این مورد در بررسیهای انجام شده در مجموعه زیارتی امام رضا (ع) نیز قابل ذکر میباشد، میتوان گفت تا بهحال، پژوهشی مبنی بر شناسایی ساختار کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) صورت نگرفته است و دیگر اینکه در هیچ کدام از پژوهشهای بهعمل آمده، عناصر زیباییشناسی و قابلیت های بصری موجود در این کتیبهها تحلیل و مداقه نشدهاند، بر این اساس با توجه بهگستردگی کتیبهها و ایجاد آنها در دوره های مختلف تاریخی، پژوهش حاضر رویکردی کلی بهاین موضوع داشته است. بیشک ضروری است دیگر پژوهشگران، با تفکیک موضوعات مطرح شده در این پژوهش شاخه های متفاوتی از این مجموعه را برگزیده و جداگانه مورد بررسی قرار دهند.
مباحثی که میتوان برای پژوهشهای بعدی آنها را مورد مداقه قرار داد، شامل موارد زیر میباشند:
- در نظر گرفتن بخشهای متفاوتی از این مجموعه زیارتی و بررسی کتیبههای موجود در آن.
- مطالعه کتیبههای مدارس و مساجد موجود در این مجموعه زیارتی.
- شناسایی قابلیت های بصری کتیبههای هنرمند یا هنرمندانی از این مجموعه.
- شناسایی تأثیر این کتیبهها بر هنر شهری مردم مشهد.
طرح عملی
مقدمه
موضوع بخش عملی این پایان نامه، ارائه آثار حجمی در هنر شهری میباشد. با توجه بهبررسیهای انجام شده در این پایان نامه و با در نظر گرفتن ویژگیهای بارز کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) و با توجه بهاهمّیّت کاربرد اسامی خداوند در کتیبههای این مجموعه، برخی از این اسامی مورد استفاده قرار گرفته و در قالب آثار حجمی برای هنر شهری ارائه شده است.
در این آثار با در نظر گرفتن خصوصیات بصری که در کتیبههای این مجموعه زیارتی وجود دارد نظیر: ویژگیهای حروف افراشته، گرداندام و کشیده و جنبه تزیینی برخی از حروف بهکار رفته در کتیبهها و همچنین با بهره گرفتن از کیفیتهای بصری ایجاد شده در آنها، مانند: آهنگبصری، تعادل، ترکیببندی و تناسب، از این خصوصیات بهره گرفته و در طراحی این اسماء الله استفاده شده است. از خطوطی نظیر: ثلث، کوفی و نستعلیق که بیشترین کاربرد را در این مجموعه داشته اند، بهرهگرفته و طراحیحروف انجام شده است، همچنین از رنگهای بهکار رفته در کتیبهها نیز برای رنگآمیزی آنها استفاده شده است. آثار حجمی مذکور قابلیت جانمایی و نصب در لچکی خیابان و میدانها را دارا میباشند.
مشخصات فنی
اسکلت اصلی این آثار ارتفاع تقریبی ۴ متر را دارا میباشد، که با بهره گرفتن از ماده پروفیل و روکش ورق آهن ساخته می شود. نقوش بهکار رفته در این آثار نیز با بهره گرفتن از برش بر روی آنها اجرا میگردد. همچنین بدنه آنها با بهره گرفتن از رنگ اتومبیل رنگآمیزی شده و لایهرویی میگردد. نورپردازی آثار برای دید بهتر در شب با بهره گرفتن از دو منبع نوری صورت میپذیرد.
فهرست منابع
کتاب
ابنحوقل (۱۳۶۶). صورتالارض، ترجمه جعفر شعار، تهران: امیرکبیر.
آرنهایم، رودلف (۱۳۹۱). هنر و ادراک بصری (روانشناسی چشم خلاق)، ترجمه مجید اخگر، تهران: سمت.
اپهام پوپ، آرتر (۱۳۷۳). معماری ایران، ترجمه غلامحسین افشار، تهران: فرهنگیان.
ـــــــــــــــــــــــــ (۱۳۷۶). سیری در هنر ایران، تهران: علمی و فرهنگی.
اتینگهاوزن، ریچارد، الگ گرابر (۱۳۸۶). معماری اسلامی، ترجمه یعقوب آژند، تهران: مولی.
استیرلن، هانری (۱۳۷۷). اصفهان تصویر بهشت، ترجمه جمشید ارجمند، تهران: فروزان.
اصفهانی، میرزاحبیب (۱۳۶۹). تذکره خط و خطاطان، ترجمه رحیم چاوشاکبری، تهران: مستوفی.
اللهوردیانطوسی، حسن (۱۳۷۱). سفر بهخراسان، مشهد: کتابکده.
امام، محمدکاظم (۱۳۴۸). مشهدطوس (یک فصل از تاریخ و جغرافیای تاریخی طوس)، تهران: ملک.
آیتالهی، حبیبالله (۱۳۹۰). مبانی نظری هنرهای تجسمی، تهران: سمت.
ایروین، رابرت (۱۳۸۸). هنر اسلامی، ترجمه رویا آزادفر، تهران: سوره مهر.
براتزاده، لیلی (۱۳۸۴). خوشنویسی در ایران (از ایران چه میدانم)، تهران: دفترپژوهشهای فرهنگی.
برند، روبرت هیلن (۱۳۸۵). معماری اسلامی، ترجمه باقر آیتاللهزادهشیرازی، تهران: روزنه.
ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره شناسایی قابلیت های بصری کتیبه های مجموعه زیارتی امام ...