دروه زمانی | مفهوم نوآوری |
نوآوری در دهه ۶۰ | الف) ارائه محصول جدید به بازار ب) اتکا روی تحقیق وتوسعه ج) عمدتا نوآوری رادیکالی(بنیادی) د) تمرکز کم روی مشتری |
نوآوری در دهه ۷۰ | الف) توجه به مشتری ب)نوآوری از روی تنوع محصول ج) نوآوری عمدتا تدریجی |
نوآوری در دهه ۸۰ | الف) بحث بازاریابی مطرح شد(به دلیل رقابت بیشتر) ب) نوآوری در خدمات |
نوآوری در دهه ۹۰ | الف) پیدایش نوآوری مبتنی بر دانش ب) نوآوری رادیکالی ج) نوآوری در خدمات |
هزاره سوم | توسعه فراگیر وهمه جانبه نوآوری مبتنی بر دانش |
نوآوری ترک الگو های قدیمی است و جزء مهمترین ویژگی های ذهن انسان خلاق است. امروزه نوآوری به طور فزآینده ای به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت دراز مدت در بازار های رقابتی محسوب می شود دلیل این امر آن است که سازمانهای با ظرفیت نوآوری بالا قادر خواهند بود سریعتر و بهتر از سازمانهای غیر نوآور به چالشهای محیطی پاسخ دهند که این به نوبه خود کارآیی سازمان را افزایش می دهد.(جیمنز-جیمنزو همکاران،۲۰۰۸: ۳۹۰) از اینرو فهم چگونگی مدیریت نوآوری به عنوان یک استراتژی ضروری،برای بقاء در عصر حاضر، قطعا مهم است به قول دراکر"یا نوآوری یا مرگ"(اورت و دوین،۲۰۰۸: ۵۲۲)
در ادبیات موجود نوآوری سازمانی،تفاوتهای زیادی در تعاریف و مفهوم نوآوری وجود دارد و چارچوب مفهومی منسجمی در این زمینه مشاهده نشده است اما بطور کلی اصطلاح نوآوری سازمانی به ایجاد یا پذیرش یک رفتار یا ایده جدید برای سازمان ،اشاره دارد.(دامانپور،۱۹۹۶؛به نقل از لام،۲۰۰۴: ۳) در ادامه به برخی از تعاریف نوآوری اشاره می شود:
هرکما[۲] (۲۰۰۳)نوآوری را به عنوان یک فرایند دانش تعریف می کند که هدف آن تولید دانش جدید برای توسعه راه حلهای تجاری وقابل رشد است،و فرآیندی است که در آن دانش کسب،تسهیم وبا هدف خلق دانش جدید که متضمن محصولات وخدمات است،تلفیق می شود.(پلیسس. ام،۲۰۰۷٫به نقل از نانچیان،۱۳۸۷: ۵۷)
نوآوری شامل ایجاد،پذیرش و اجرای ایده های نو در زمینه فرآیندها،تولیدات و خدمات جدید و یا روش های بازاریابی است. در واقع نوآوری سازمانی به عنوان اجرای ایده هایی که برای سازمان جدید است،تعریف می شود،خواه این تازگی متضمن تولیدات،خدمات،فرآیندها،مدیریت یا سیستم های بازاریابی شود.(اوکاس و جولیان،۲۰۰۶؛به نقل از لیاو و ویو،۲۰۱۰: ۱۰۹۷)
نوآوری ایجاد تولیدات،خدمات،فرآیندها و یا سیستم های جدید است.که ابتدا از یک فکر آغاز شده و بعد از اجرای موفقیت آمیز به مرحله بهره برداری رسیده است[۳].(.به نقل از حسینی،۱۳۸۶: ۱۲۵)
نوآوری را فرایند به کار بردن یک ایده خلاق وتبدیل آن به یک محصول،خدمت ویا شیوه مفید تعریف کرده اند.(حقیقی،۱۳۸۰: ۴۸۴)
نوآوری شامل تبدیل و بهره برداری از دانش موجود است بدین منظور لازم است که کارمندان اطلاعات و دانش را تسهیم کنند.در این باره نوناکا[۴](۱۹۹۴) معتقد است نوآوری زمانی رخ می دهد که کارکنان دانش خود را در درون سازمان تسهیم کنند و وقتی این دانش تسهیم می شود.یک بینش مشترک و جدید شکل می گیرد.(جیمنز-جیمنزو همکاران،۲۰۰۸: ۳۹۴)
کانتر[۵](۱۹۸۵) فانگ زائو[۶](۲۰۰۵) مواندا و همکاران[۷](۲۰۰۵) لای و همکاران[۸](۲۰۰۶) ایلانن و همکاران[۹](۲۰۰۸) معتقدند: نوآوری ایجاد،قبول و اجرای ایده ها و فرآیندها و محصولات و خدمات جدید است.(به نقل از رسولی و همکاران،۱۳۸۹: ۵)