در یک نگاه کلی، هر کدام از این مدلها میزان آمادگی یک جامعه را در بهرهبردن از فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیکی نشان میدهند. اما در نگاهی دقیقتر، این مدلها از تعاریف بسیار گسترده و متنوع و روشهای سنجش متفاوتی برای وضعیت فناوری اطلاعات استفاده میکنند. مثلاً مدل دانشگاه هاروارد به چگونگی استفاده رایج از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در یک جامعه نظر دارد، در حالیکه روش APEC بر سیاستهای دولت برای کسب و کار الکترونیکی تمرکز میکند. در این جا، به شرح مختصر مدلهای مختلف موجود و آنچه آنها میسنجد پرداخته میشود.
درباره هر مدل ارزیابی سعی میشود به مباحثی چون هدف از ارائه مدل، معیارهای سنجش، تعریف آمادگی الکترونیکی، نحوه انجام ارزیابی و نوع نتیجهگیری در آن مدل اشاره شود. البته باید بخاطر داشت که تعداد مدلهای آماده استفاده برای ارزیابی وضعیت آمادگی الکترونیکی ملتها محدود است، چرا که سازمانهای اندکی روشهای ارزیابی خود را در اختیار سایرین گذاردهاند. اما تنوع گستردهای از گزارشها و منابع دیگر وجود دارد که با کار مجدد روی آنها به «مدل ارزیابی» تبدیل میشوند که شامل مقالات وضعیتی و نتایج مشاهدهها هستند. در این جا، تنها نمونهای از مدلهای موجود پوشش داده شده است و بنابراین آنهایی انتخاب شدهاند که شهرت گستردهتری دارند و یا دیدگاه یا روش یگانهای را ارائه کردهاند.
مدلهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی حوزه های متفاوتی مانند دولت الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و غیره را مورد سنجش قرار می دهند. در ادامه با توجه به اینکه این تحقیق بر ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمانی تمرکز دارد، به تفضیل مرور ادبیات ابزارهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی آورده شده است.
۲-۲-۱- مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح ملی
۲-۲-۱-۱- راهنمای Readiness CSPP[42] برای زندگی در یک دنیای شبکهای[۴۳]
پروژه سیاستگذاری سیستمهای کامپیوتری (CSPP) این راهنما را تهیه کرده است. این راهنما در سال ۱۹۹۸ منتشر شده است(CSPP, 1998). CSPP یک گروه مدافع سیاستهای عمومی بوده و شامل رئیسان و مدیران اجرایی شرکتهای فناوری اطلاعات آمریکا میباشد.
-
- هدف
این مدل خود ارزیاب برای کمک به افراد و جوامع در تشخیص این امر طراحی شده است که تا چه میزان برای مشارکت در «دنیای شبکهای» آمادگی دارند.
-
- معیارهای سنجش
این ابزار به سنجش میزان رواج و ادغام فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در منازل، مدارس، کسب و کارها، مراکز درمانی و رفاهی و ادارات دولتی میپردازد. این ابزار به رقابت میان ارائهکنندگان خدمات ارتباطی، سرعت دسترسی و سیاستهای دولت اهمیت بیشتری میدهد. سنجههای این ابزار به پنج دسته تقسیم میشوند:
-
- زیرساخت
-
- دسترسی
-
- کاربردها و خدمات
-
- اقتصاد
-
- توانمندسازها (مانند خطمشی، حریم خصوصی، امنیت، حضور دائم[۴۴])
-
- تعریف « آمادگی الکترونیکی» در این راهنما
یک جامعه با آمادگی الکترونیکی، دارای سرعت بالای دسترسی در یک بازار رقابتی بوده و دسترسی ثابت به کاربردهای فاوا در مدارس، ادارات دولتی، فعالیتهای کاری، مراکز درمانی و خانهها وجود دارد. حفظ حریم خصوصی کاربر و امنیت اتصال وجود داشته و سیاستهای دولت در جهت طرفداری از افزایش و توسعه دسترسی و استفاده از شبکه در سطح جامعه است.
-
- نحوه اجرا
راهنمای CSPP Readiness مجموعه ای از ۲۳ سؤال در مورد جامعه را از اعضای جامعه، مطرح میکند. برای هر سؤال، کاربران از چهار گزینه که بهصورت صعودی مراحل توسعه و گسترش را در جامعه نشان میدهند یکی را انتخاب میکند. این ۲۳ سؤال در پنج دستهای که در بالا ذکر شده، گروهبندی میشوند.
-
- نحوه ارائه نتایج
نتیجه این ارزیابی نمراتی است که نشاندهنده یکی از چهار مرحله توسعه و گسترش در جامعه مورد نظر برای هر یک از پنج دسته فوق است. نمره کلی برای جامعه مورد نظر را میتوان بهسادگی با گرفتن میانگین از نمرات فوق بدست آورد.
۲-۲-۱-۲- [۴۵]CID Readiness برای جهان شبکهای(راهنمایی برای کشورهای در حال توسعه)
مرکز توسعه بین المللی در دانشگاه هاروارد این راهنما را ارائه کرده است. این راهنما در سال ۲۰۰۰ ارائه شده است. منشا آن، راهنمای CSPP است که پیشتر توضیح داده شد(CID, 2000).
-
- هدف
این راهنما بهصورت سیستماتیک، ارزیابی حاصل از فاکتورهای بیشماری را که میزان آمادگی را برای جهان شبکه ای در کشورهای در حال توسعه نشان می دهند، سازماندهی میکند. این ارزیابی بهصورت مبنایی برای طرحها و تحلیلهای آتی مورد استفاده قرار میگیرد.
-
- معیارهای سنجش
این راهنما ۱۹ دسته متفاوت را شامل دسترسی، سرعت، و کیفیت دسترسی به شبکه، استفاده از فاوا در مدارس، محل کار، اقتصاد، دولت، و زندگی روزمره، خطمشی فاوا، برنامههای آموزشی فاوا و تنوع سازمانی و محتوای برخط[۴۶] مربوط میسنجد.
-
- تعریف « آمادگی الکترونیکی» در این راهنما
یک جامعه دارای آمادگی الکترونیکی، جامعهای است که دارای زیرساختهای فیزیکی لازم (پهنای باند بالا، اطمینان و قیمتهای معقول)، وجود فناوریهای اطلاعاتی ادغامشده در تمام فعالیتها (کسب و کار الکترونیکی، بخش فاوای محلی)، گروهها و جمعیتها (مطالب محلی، تعدد سازمانهای متصل به شبکه، استفاده از فاوا در زندگی روزانه، تدریس فاوا در مدارس)، و دولت الکترونیک، رقابت شدید در زمینه مخابرات، مقررات مستقل و تعهد به دسترسی جهانی و نبودن محدودیت در زمینه کسب و کار یا سرمایه گذاری خارجی باشد.