- عدم روحیه کارآفرینی در این شرکت ها
اگرچه بعضی نویسندگان مهمترین محدودیت SMEها را محدودیت منابع انسانی میدانند(کریر[۴۸]، ۱۹۹۴)؛ ولی بسیاری دیگر نیز بازاریابی را عامل اصلی در موفقیت و یا شکست SMEها میدانند و معتقدند که موفقیت و ادامه حیات کسب و کارهای کوچک و متوسط منوط به میزان اثربخشی فعالیتهای بازاریابی آنها است(زاتزالو، گری، ۲۰۰۰). هریس[۴۹] موانع مرتبط به بازار این شرکتها را موارد زیر بیان نموده است(بافنده زنده و همکاران، ۱۳۸۹):
- وجود خریدهای انحصاری
- ماهیت دشوار قراردادهایی که این صنایع باید با صنایع بزرگ منعقد کنند
- وجود بازارهای انحصاری در بخشهای مختلف
- نوسانات در عرضه و تقاضا
- عدم وجود ساز و کارهای بازاریابی و در نتیجه ناتوانی در دسترسی به کانالهای توزیع ملی و بین المللی
- خرید مواد اولیه در مقیاسهای کم که منجر به افزایش قیمتها می شود.
در بخشهای بعدی در رابطه با بازاریابی این شرکتها به تفصیل پرداخته خواهد شد.
جایگاه شرکت های کوچک و متوسط در محیط امروزی
با همه محدودیتها و موانعی که در بخش قبل بدان اشاره شد، امروزه در اروپا ۸/۹۹% از کسب و کارها جز این بنگاهها محسوب میشوند و ۶۶% نیروی کار در این بخش مشغول به کار میباشند(این سهم در کشورهای حوزه مدیترانه به ۹۰% میرسد)(افجه، سجادی نائینی، ۱۳۸۹). همچنین در حال حاضر، تقریبا ۴۰% از تولیدات صنایع در این بخش صورت میگیرد(راجا، کومار، ۲۰۰۸) و ۷/۹۹% از کارفرمایان کشورهای آمریکای شمالی در این حوزه فعالیت می کنند که ۵۰ درصد از درآمد و ۵۴ درصد از مشاغل بخش خصوصی این کشورها را به خود اختصاص دادهاند(موریس، و همکاران، ۲۰۰۲). همچنین به دلیل این که اصولا شرکتهای بزرگ، وظایفی که برایشان ارزش افزوده ایجاد می کند را برای برون سپاری به شرکت های کوچک واگذار می کنند، بنابراین این شرکت ها به عنوان بخشی از زنجیره عرضه صنایع بزرگ نیز محسوب شده و در اتصال بخش صنعتی جهان، نقش حیاتی را ایفا می کنند(شیتال و همکاران، ۲۰۱۲). در ایران و بنا به آمار سایت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، تا پایان سال ۱۳۸۹، حدود ۸۸ درصد سازمانهای کشور، جز شرکتهایکوچک و متوسط محسوب میشوند و حدود ۴۵ درصد اشتغال کشور در این شرکتها انجام می شود که این آمار نشان دهنده نقش پررنگ این سازمانها در توسعه اقتصادی است(سایت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران). محققین ویژگیهای مختلفی را برای این منظور بیان کرده اند که بعضی از آن ها در جدول ۲-۴ میتوان مشاهده کرد.
جدول ۲‑۴- خلاصه ای از ویژگی های ذاتی شرکت های کوچک و متوسط
ویژگی های شرکت های کوچک و متوسط
منابع
- پتانسیل بالقوه برای ایجاد شغل و درآمد
احمدی و همکاران( ۱۳۸۷)، افجه، سجادی نائینی (۱۳۸۹)، اسد سعدی، افتخار(۲۰۱۱)، اسچاچتیبک (۲۰۱۱)
شیتال و همکاران(۲۰۱۲)
- انعطاف پذیری در برابر تغییرات محیط
زری باف، شفیع خانی(۱۳۸۵)، احمدی و همکاران(۱۳۸۷)، بارت( ۱۹۹۶)
- تواناییهای لازم جهت جذب سرمایه های محدود و پراکنده موجود در جامعه و هدایت آن ها در فعالیت های تولیدی و صنعتی
سمیع زاده، چهارسوقی(۱۳۸۷)
- متکی بودن به منابع داخلی
- پرورش نیروهای متخصص در جهت رفع مشکلات بیکاری، فقر، عدم توازن منطقه ای و دستیابی به توسعه
احمدی و همکاران(۱۳۸۷)
- تقویت روحیه کارآفرینی و رقابتپذبری،افزایش بهرهوری وایجاد اشتغال
معاونتبرنامه ریزیوامور اقتصادی(۱۳۸۸)
- نقش بسیار موثر در توسعه فناوری و کارآفرینی
سعیدنیا(۱۳۸۸)