نادیده گرفتن داغدیدگان و در نتیجه خودداری از هرگونه توضیح درباره اینکه چرا با اقدام تلافیجویانه، جنگ همچنان به طور گستردهتر ادامه مییابد.
توضیح ندادن درباره دلایل شدت یافتن اقدامات خشونت آمیز جنگ و تاثیر پوشش خبری بر آن.
توضیح ندادن درباره اهداف مداخله جویان خارجی به خصوص قدرتهای بزرگ در به راه انداختن بحرانها و جنگ.
توضیح ندادن درباره پیشنهادهای صلح و ارائه ندادن تصاویری از نتایج صلح آمیز.
در هم آمیختن آتش بس و مذاکرات با صلح عملی.
نادیده گرفتن امکان مصالحه: در صورتی که توجه کافی به درمان جوامع آسیب دیده معطوف نشود، جنگها دوباره رخ خواهند داد و شرایط بحرانی دوباره آغاز خواهد شد.
منتشر نشدن اخبار مربوط به تلاش برای حل مخاصمه، تقدیرگرایی را تقویت میکند و این امر در صورتی که مردم هیچ گونه تصویر یا اطلاعی از تبعات صلح و قول حل مشکلات نداشته باشند، میتواند زمینه را برای جنگ افروزی بیشتر فراهم کند و به گسترش بحران دامن بزند. (توکلی ۱۳۹۲)
نظریه اسکوگلند و اولسن درباره ایجاد ارتباط با رسانه ها
از نظر اسکوگلند و اولسن ( ۱۹۹۵) شرکتها باید رسانههای مهم خبری و روزنامهنگاران مطرح را شناسایی کنند و با آنها در تماس باشند. از آنجایی که در موقعیتهای بحرانی اطلاع رسانی به همه روزنامهنگاران کار دشواری است باید چنین امکانی را از قبل برای آنها فراهم کرد. به طور کلی این دو معتقدند، در زمانی که سازمانها با بحران مواجه میشوند باز بودن در سازمان بر روی رسانهها از اهمیت بالایی برخوردار است و چشم پوشی از این واقعیت باعث سلب اعتماد سازمان و رسانه از یکدیگر خواهد شد بنابراین سازمانها باید بتوانند از راههای زیر روابطی را با رسانهها برقرار کنند:
برگزاری سمینارهایی درباره کسب و کار سازمان
ارسال مطالب به روزنامهنگاران و ستاد سردبیری اخبار
برقراری تماس مستمر با رسانهها و فراهم کردن اطلاعات جدید برای آنها
ارسال اخبار خوب درباره سازمان به رسانهها (احمدی ۱۳۸۴؛ ۷۰)
فصل سوم: روش شناسی
مقدمه
دانش و معرفت بشر حاصل تلاش کاوشگرانهای که طی قرنهای متمادی صورت گرفته و از طریق انتقال به نسلهای بعد و افزوده شدن بر آن به صورت کنونی در آمده است. این دانش و معرفت از خصلت افزایشی و گسترشیابنده برخوردار است؛ یعنی در هر مقطع و دورهی تاریخی از زندگی بشر، معلومات جدیدی حاصل گردیده که بر معلومات قبلی او افزوده شده و این روند تاریخی همچنان ادامه دارد. اما این روند سرعت و شتاب یکنواختی نداشته، زیرا در بعضی از قرون و اعصار سرعت آن زیاد و در زمانهای دیگر کند بوده است. با این حال، دانش و معرفت بشر در دورههای اخیر تاریخی بویژه بعد از رنسانس افزایش چشمگیری پیدا نموده و در قرن اخیر از گسترش بی سابقهای برخوردار شده است.
تحقیق علمی عبارت است از تلاش کاوشگرانهای که با آداب خاصی به طور نظامیافته با هدف کشف مجهولی به منظور گسترش قلمرو معرفتی نوع بشر انجام شده و شناخت حاصل از آن مصادیق و مابه ازای خارجی داشته باشد.(حافظنیا, ۱۳۸۳؛ ۱۲)
برای کسب آگاهی و معلومات، روشها و ابزارهای متناسبی لازم است. این روشها به تناسب توسعه و تکامل معلومات بشری در حال تکامل و توسعه بوده است. بنابراین هر کس میخواهد مجهولی را کشف نماید و بر دامنهی معلومات بشر بیفزاد، لازم است از روشهای تحقیق آگاهی یافته، فنون کشف واقعیتها و شناخت حقایق را فرا گیرد.
در هر پژوهش تبیین روش تحقیق و مولفههای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب روش تحقیقی مناسب است که مشخص کند برای موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش و شیوهای را اتخاذ کند تا او هرچه دقیقتر، سریعتر به پرسش یا پرسشهای مورد نظر دست یابد در این راستا به تبیین روش پژوهش، جامعه آماری، روش نمونهگیری، ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات، روایی، پایایی تحقیق و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات میپردازیم.
روش تحقیق
در پژوهش حاضر از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که شامل ۴۳ سوال بوده، استفاده شده است.در این تحقیق برای تنظیم سوالات پرسشنامه از طیف لیکرت استفاده شد.
جامعه آماری
منظور از جامعه آماری همان جامعه اصلی است، که از آن نمونهای نمایا یا معرف بدست آمده باشد. (ساروخانی، ۱۳۸۱) جامعه آماری در این پژوهش کارشناسان، مدیران و مشاوران کمیتههای پدافند غیرعامل، ۲۰ نفر و خبرنگاران، دبیران سرویس و سردبیران حوزههای مرتبط با بحران به عنوان کارشناسان رسانه ۴۰ نفر، و در مجموع ۶۰ نفر به عنوان نمونه در دسترس پاسخگوی سولات این تحقیق بودهاند.
علت استفاده از نمونه در دسترس، محرمانه بودن اطلاعات مربوط به کارشناسان حوزهی پدافند غیر عامل و همچنین محدود بودن بودجه و زمان کافی برای استخراج اطلاعات کارشناسان رسانه میباشد. لذا بدین منظور از نمونههای در دسترس حاضر در همایش پدافند غیرعامل که در هفته پدافند غیر عامل در آبان ماه ۱۳۹۲ برگزار شد استفاده و در حوزه کارشناسان رسانه نیز از سردبیران، دبیران و خبرنگاران فعال در عرصه بحران تحقیق به عمل آمد.
جامعه نمونه و روش نمونهگیری
در این تحقیق جامعه آماری و حجم نمونه برابر میباشند بنابر این، از روش تمام شماری استفاده شده است، و کلیهی ۶۰ پرسشنامه تکمیل و عودت گردیده است.
تکنیک یا ابزار جمع آوری اطلاعات
در این تحقیق از ابزار پرسشنامه برای گرفتن دیدگاه کارشناسان رسانه و پدافند غیرعامل بهره گرفته شده و از سه پرسشگر حرفهای برای توزیع و باز پسگیری پرسشنامهها استفاده شده است.
پرسشنامه این پژوهش مشتمل بر ۴۴ سوال شد که از این میان ۴۳ سئوال بسته میباشد و یک سئوال باز برای ارائه دیدگاههای کارشناسان مطرح شده بود.
اعتبار یابی پرسشنامه
روایی این تحقیق توسط اساتید راهنما و مشاور و دوتن از کارشناسان رسانه و پدافند غیرعامل حوزهی بحران مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد که سوالات پرسشنامه کاملا مرتبط با موضوع بوده و پرسشنامه میتواند به سوالها و فرضیههای تحقیق پاسخ نماید.
برای بررسی روایی، اعتبار و همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. به این منظور پرسشنامه تدوین شده پس از تایید اساتید راهنما و مشاور بر روی یک نمونه کوچک ۱۰ نفری از جامعه مورد نظر به صورت تصادفی و آزمایشی اجرا و سپس دادههای به دست آمده وارد رایانه شده وبا نرمافزار SPSS، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج حاکی از آن است که پرسشنامه با ضریبی معادل ۸۰۶. از اعتبار مناسبی برخوردار بوده است.
روشهای آماری تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها
در پژوهش حاضر دادههای بدست آمده از پرسشنامهها وارد رایانه شده و با بهره گرفتن از نرمافزار spss در دوسطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در سطح توصیفی با بهره گرفتن از شاخصهای فراوانی (فراوانی، درصد فراوانی، درصد تراکمی و …) و نمودار داده توصیف شدهاند و در سطح استنباطی نیز جهت بررسی رابطه بین متغیرها و بررسی فرضیهها از آزمون خی دو (کای اسکویر) استفاده شده است.
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه
تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده به منزله پل ارتباطی برای رسیدن به نتایج پژوهش میباشد. که معمولا در فصل چهارم پژوهش میآید. در این فصل با بهره گرفتن از نرمافزار spss ابتدا به توصیف حجم نمونه براساس اطلاعات به دست آمده پرداخته میشود، به عبارت دیگر به ارائه آمار توصیفی تحقیق پرداخته میشود و سپس به ارائه آمار استنباطی که بررسی فرضیههای تحقیق میباشد، پرداخته خواهد شد.
بخش اول: تجزیه و تحلیل توصیفی
جدول ۱ – جدول توزیع فراوانی و درصد فراوانی ایجاد امکان مدیریت بحران توسط رسانهها
رسانهها و اطلاع رسانی مناسب امکان مدیریت بحران را فراهم میآورند. | |||||
فراوانی | درصد فراوانی |