نمودار (4-49) ماتریس اهمیت-عملکرد شاخص های بازاریابی رابطهمند را نشان میدهد. در این نمودار محور افقی بیانگر عملکرد و محور عمودی بیانگر اهمیت شاخص های مربوط به هر متغیر است.
عملکرد
اهمیت
نمودار (4-49)-ماتریس اهمیت-عملکرد شاخص های بازاریابی رابطهمند
بر اساس جدول (4-14) و نمودار (4-49)، شاخص های بازاریابی رابطهمند را میتوان به دو گروه زیر دستهبندی کرد:
گروه اول: شاخص هایی که در ناحیه بحرانی قرار گرفتهاند، شامل:
-
- توجه شخصی به مشتری کردن و بکار بردن نام مشتری توسط کارکنان (Emp2)؛
-
- افزایش تعداد پرسنل و ساعات کاری شعب بانک (Co3)؛
-
- اطلاعرسانی و آموزش همگانی مشتریان در مورد آخرین خدمات بانکی و الکترونیکی در رسانههای گروهی (Com1)؛
-
- درک صحیح بانک از موقعیت کسبوکار و شرایط مالی مشتری (Rec2)؛
-
- بطور مداوم با مشتری در تماس بودن و همکاری نزدیک انجام دادن (Rec3)؛
-
- قدردانی و اهدای هدایا به مشتری در مناسبتهای ویژه (Rec4)؛
-
- شرکت کردن بانک در توسعه جامعه (کمک به مراکز پژوهشی و دانشگاهی، مساعدت به انجمنهای خیریه عام المنفعه و کمک به افراد کمدرآمد برای کسبوکارهای کوچک) (Sha1)؛
گروه دوم: شاخص هایی که در ناحیه تداوم وضعیت عالی قرار گرفتهاند، شامل:
-
- حفظ اسرار مالی و تجاری مشتریان و ایجاد اعتماد در مشتریان از طریق رفتارهای مطلوب کارکنان (TRu1)؛
-
- عدم اشتباه کارکنان در نقل و انتقال وجوه بانکی و بدون نقص بودن صورتحسابها (Tru2)؛
-
- افزایش امنیت استفاده از عوامل فناورانه و الکترونیکی و اطمینانبخشی به مشتریان (Tru3)؛
-
- خوشبرخورد بودن، صبور و متبسم بودن کارکنان و داشتن رفتاری مودبانه و دوستانه با مشتریان (Emp1)؛
-
- توجه کردن به احساسات مشتری در هیجانها و استرسها و انتقاد نکردن از مشتری در جمع (Emp3)؛
-
- عمل کردن بانک به تعهداتش در موعد مقرر و وعده داده شده (Co1)؛
-
- انجام امور بانکی با کیفیت و سرعت بالا توسط کارکنان (Co2)؛
-
- سهولت در دریافتها و پرداختها و ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتری (Co4)؛
-
- رعایت ترتیب اولویت و جلوگیری از تعارض با بهره گرفتن از دستگاههای نوبت دهی (Con1)؛
-
- مشخصبودن روند شکایت کردن مشتریان و رسیدگی به شکایات و اعتراضات (Con2)؛
-
- رعایت عدل و انصاف و عدم تبعیض میان مشتریان از جانب کارکنان (Con4)؛
-
- کمک و راهنمایی در مورد نحوه پر کردن فرمها و ارائه اطلاعات مورد نیاز مشتری بصورت شفاف (Com2)؛
-
- اطلاعات دقیق کارکنان در مورد عملیات بانکی، شرایط بازار و مشتری (Com3)؛
-
- با دقت به صحبتهای مشتری گوشدادن و با وضوح پاسخ دادن (Com4)؛
-
- اختصاص یک فرد آگاه در شعب برای ارائه راهنماییها و مشاورههای مفید در زمینه امور بانکی (Rec3)؛
-
- دارا بودن کارکنان به دانش شغلی و مهارت حرفهای و تسلط بر کار خود و کار مشابه سایر بانکها (Comp1)؛
-
- بکارگیری امکانات فیزیکی مناسب در شعبه (صندلیهای راحت، آبسردکن، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب و فضای مطبوع و خوشبو) (Comp2)؛
-
- وجود شعبات بانک در مناطق مناسب (Comp3)؛
-
- استفاده از تکنولوژیهای برتر در انجام فرایندهای خدماتی و در دسترس بودن آنها (از جمله دستگاههای خودپرداز، پایانه فروش، بانکداری اینترنتی و بانکداری تلفنی) (Comp4)؛
-
- آراستگی و تمیز بودن بانک، داشتن لباس فرم مرتب و آراسته بودن ظاهر کارکنان بانک (Comp5)؛
-
- افزایش خدمات الکترونیکی در جهت کاهش مصرف کاغذ و حفظ مسائل زیستمحیطی (Sha2)؛
-
- رعایت مقررات دولتی و اسلامی و همکاری نزدیک با دولت برای تنظیم رفتار بانکی (Sha3)؛
جدول (4-15) ضرایب اهمیت و عملکرد متغیرهای اصلی بازاریابی رابطهمند را نشان میدهد.
جدول (4-15)-ضرایب اهمیت و عملکرد متغیرهای اصلی بازاریابی رابطهمند
موقعیت | رتبه عملکرد |