ماده۱۲- درصورتیکه بنا به تشخیص سازمانهای دفاعی، استفاده از اختراع، اکتشاف و یا نوآوری که برابر مفاد این آییننامه به ثبت رسیده و جهت منافع عمومی به خصوص توان دفاعی و امنیتی کشور حیاتی یا ضروری باشد مخترع، مکتشف و یا نوآور حق مخالفت با بهره گرفتن از اختراع، اکتشاف و یا نوآوری خود را ندارد و تنها میتواند حقوق خود را طبق این آییننامه و مقررات جاری کشور مطالبه نماید. در صورت مخالفت صاحب حق، ضرورت و حیاتی بودن استفاده از اختراع، اکتشاف و یا نوآوری بایستی به تائید بالاترین مقام سازمان که رتبه سازمانی آن از وزیر یا همردیف آن کمتر نباشد برسد.
فصل چهارم آئیننامه - مرجع و چگونگی تشخیص و ثبت اختراعات،اکتشاف و نوآوریهای صنایع دفاعی
ماده۱۳- کمیسیونی تحت عنوان (( کمیسیون عالی ثبت اختراعات، اکتشاف و نوآوریهای صنایع دفاعی و مراکز تحقیقاتی وابسته به نیروهای مسلح)) متشکل از افراد ذیل تشکیل و به تقاضاهای ثبت اختراع، اکتشاف و نوآوری رسیدگی و صلاحیت ثبت یا عدم ثبت آن را بررسی و با اکثریت حداقل ۶ نفر تصمیمگیری نموده و در صورت وجود هرگونه اختلاف و به رفع آن میپردازد و میزان حقوق و نحوه اعطای آن به افراد ذیحق را تعیین می کند.
رئیس موسسه که ریاست کمیسیون را بر عهده خواهد داشت.
نماینده تامالاختیار وزیر دفاع (معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی)
نماینده تامالاختیار ستادکل نیروهای مسلح (معاونت تحقیقات و امور صنعتی)
نماینده تامالاختیار ارتش (اداره تحقیقات و خودکفایی سماجا)
نماینده تامالاختیار سپاه (اداره تحقیقات ستاد مشترک سپاه)
نماینده تامالاختیار نیروی انتظامی
ریاست حوزه تحقیقات و توسعه فناوری موسسه
ریاست مرکز استاندارد دفاعی ایران
مسئول دفتر حقوقی و مالکیت معنوی موسسه (دبیر کمیسیون)
تبصره ۱- نمایندگان فوقالذکر برای مدت دو سال انتخاب و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. نمایندگان منتخب بایستی صلاحیت دسترسی به اسناد طبقهبندی تا ((سری)) را داشته باشند.
تبصره ۲- در بررسی اختراعات، اکتشاف و نوآوریهای هر یک از سازمانهای دفاعی، نماینده سازمان ذینفع میتواند بدون حق رأی در جلسات کمیسیون شرکت نماید.
تبصره ۳- کمیسیون میتواند متناسب با موضوع اختراع، اکتشاف و یا نوآوری، از اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بهعنوان مشاوران عالی علمی و تخصصی، برای حضور در جلسات کمیسیون دعوت نماید.
۵-۲-۷-۲٫ نهادهای میانجی و واسطهای نظام نوآوری ودجا
بهمنظور یکپارچهسازی کلیه فعالیتهای حمایتی، زیرساختی و میانجی توسعه نوآوری در بخش دفاع، باید معاونت امور صنعتی، معاونت طرح و برنامه، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و … این نقش کلیدی را به صورتی پررنگتر ایفا کنند. بهطور مثال این نهاد واسطهای باید فعالیتهای مختلفی انجام دهد. برخی از مهمترین این نقشها عبارتند از: کمک به ایجاد شبکهها و خوشههای تحقیقاتی و صنعتی؛ ایجاد بانکها و شبکههای اطلاعاتی؛ حمایت از مراکز انتقال فناوری و اطلاعرسانی فناوری (مانند فن بازار)؛ ایجاد و بهرهبرداری از مراکزی برای توسعه همکاریهای بینالمللی؛ توسعه سازوکارهای تعامل بخشهای علمی (دانشگاه و مراکز تحقیقاتی) و صنعتی از طریق نهادهایی مانند مراکز انتقال فناوری و مراکز مجوز فناوری و اصلاح ابزارهای نهادی مانند نظام ارتقا محققان، نظام ارزیابی تحقیقات، نظام استخدام محققان، نظام مالکیت فکری و نحوه بهرهبرداری از منافع دستاوردهای تحقیقاتی؛ شکلدهی به شورای تحقیقات دفاعی و شوراهای تخصصی تحقیقات دفاعی؛ استانداردسازی محصولات دفاعی؛ توسعه صندوقهای حمایت از نوآوری با بهره گرفتن از سازوکار سرمایهگذاری خطرپذیر بهویژه بهمنظور تعامل با بخش خصوصی و حمایت از شکلگیری شرکتهای نوپا و دانشبنیان؛ برگزاری نمایشگاهها، جشنوارهها، همایشها، و ….
نقشها و نهادهای موردنیاز بر اساس کارکردهای نظام نوآوری ودجا
در این بخش اقدام به تبیین نقشها و نهادهای نظام نوآوری ودجا به تفکیک این کارکردها میشود. مجموعه این نقشها و نهادها، شکلدهنده نظام نوآوری ودجا هستند. (سند نظام نوآوری ودجا مصوب وزیر وقت دفاع در ۲۹/۸/۱۳۸۹میباشد.)
جدول ۱۲-۲ نقشها و نهادهای نظام نوآوری ودجا بر اساس کارکردهای مورد انتظار
کارکردها | نقشها در نظام نوآوری ودجا | نهادهای مربوطه در نظام نوآوری ودجا |
۱٫ سیاستگذاری، راهبری و سازماندهی نوآوری | تدوین و تصویب سیاستها | موسسه (از طریق هیئت امنای موسسه)/ستاد ودجا |
پیادهسازی سیاستها | اجرا در کلیه سازمانهای تحقیقاتی و صنعتی موجود در ودجا | |
ارزیابی و نظارت بر سیاستها | موسسه /ستاد ودجا | |
۲٫ تأمین و تسهیل مالی و توسعهی زیرساختهای نوآوری | تخصیص بودجههای تحقیقاتی و حمایت از تحقیقات دستاول و پیشرو | معاونت صنعتی با همکاری موسسه و معاونت طرح و برنامه |
حمایت از نوآوری | صندوق حمایت از نوآوری در موسسه یا در بخش خصوصی |